Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Seniorzy na celowniku oszustów. To tacy mili ludzie...

Czytaj dalej
Fot. 123rf
Aleksandra Tyczynska

Seniorzy na celowniku oszustów. To tacy mili ludzie...

Aleksandra Tyczynska

Wygrał pan odkurzacz, a nagrodę może pan odebrać biorąc udział w programie ochrony zdrowego kręgosłupa - taki telefon z zaproszeniem na pokaz odebrał... miejski rzecznik konsumentów w Piotrkowie Trybunalskim. Do rzecznika po każdym z takich pokazów przychodzą seniorzy i ze łzami w oczach proszą o pomoc w wyplątaniu się z kupna drogich i niepotrzebnych rzeczy.

To była doskonała okazja przekonać się, w jaki sposób działają firmy zapraszające starszych ludzi na pokazy, po których seniorzy sami nie wiedzą, jak to się stało, że podpisali te niekorzystne umowy - mówi Bartłomiej Krasiński, piotrkowski rzecznik konsumentów, który zaprosił nas, byśmy wzięli z nim udział w pokazie.

W korytarzu jednego z piotrkowskich hoteli już na 10 minut przed spotkaniem jest tłoczno. Wszyscy dzierżą zaproszenia i z ciekawością spoglądają na salę, gdzie sączy się spokojna muzyka, w nastrojowym świetle widać plakaty niczym z ośrodków rehabilitacyjnych oraz krzesła i leżankę wyposażone w maty masujące, które już wypróbowują pierwsi uczestnicy zachęcani przez miłych, młodych ludzi z obsługi.

Na salę wchodzi kilka starszych osób, niektórzy samotni, inni w parach. Do „drugiej sali”, która okazuje się być później po prostu korytarzem, zapraszane jest małżeństwo ok. 50-tki. Tą samą śpiewkę po chwili słyszymy i my: system wyświetlił państwa na zielono, nie muszą państwo brać udziału w pokazie, zapraszamy po odbiór prezentów. Jeszcze przez chwilę zarówno my, jak i niepocieszeni prezentem w postaci ręcznego odkurzacza małżonkowie, upieramy się, że chcemy wziąć udział w pokazie, ale zniecierpliwiony młody człowiek, który przed chwilą częstował nas uśmiechem, mówi, że „nie ma czasu i jak chcemy to możemy sobie co najwyżej stać tutaj przy kaloryferze”...

- Wiedziałem, że oferta skierowana jest do starszych osób, ale nie sądziłem, że na wejściu przeprowadzany jest door selection, jak do niektórych klubów. Nie wierzę w żaden system, który rzekomo wyświetla zaproszonych na zielono, czy czerwono. Po prostu, strasi, co najmniej 60+ wchodzą na salę i tam już ich zaczynają „urabiać”, a młodszym, którzy mogliby zadać niewygodne pytania, czy zakwestionować skuteczność oferowanych produktów, wmawia się, że nie muszą brać udziału w pokazie - komentuje Krasiński.

Na miejscu jesteśmy znowu po pokazie. Od razu widać jakieś zamieszanie. - Co się stało? - dopytujemy kobietę, która krzyczy, że już nie chce tych rzeczy, że prosiła, by umowę kupna anulować. Kiedy się przedstawiamy i mówimy, że kobieta ma prawo anulować umowę, ta zostaje przekreślona, a potem jeden z organizatorów pokazu usiłuje jej wyrwać ją z ręki.

- To był pierwszy i ostatni raz - zarzeka się pani Bogumiła. - Ja na tą leżankę to wcześniej nie mogłam się dopchać i może dobrze, bo położyłam się na nią już po podpisaniu umowy i dotarło do mnie, że przecież z jedną emeryturą i chorym mężem to nie będzie mnie stać płacić po 200 złotych miesięcznie, że to miało być za darmo, a wychodzi jakieś 10 tys. zł do zapłaty - dodaje.

Wspomina, że prowadzący przekonywał, że zamiast wydawać pieniądze na tabletki, mogą zrobić coś faktycznie dobrego dla swojego zdrowia i wyposażyć się w matę masującą, która znosi wiele dolegliwości. W międzyczasie kolejne osoby dowiadywały się, że system wylosował dla nich nagrody: odkurzacz, noże, zestaw garnków... By je odebrać wystarczyło podpisać umowę - każdy przy osobnym stoliku, przy słabym oświetleniu.

Naciągacze bez skrupułów

W jednym z pokazów, które odbywają się w każdym większym mieście, uczestniczyła niedawno też 74-letnia piotrko-wianka.- Pomyślcie o tym, że nie stajecie się coraz młodsi, ciężko dostać się na rehabilitację, po co obciążać problemami dzieci, musicie sami zadbać o swoje zdrowie - przekonywali organizatorzy, a starsza pani skuszona dodatkowymi „gra-tisami” podpisała umowę. Po pokazie ją, jak i kilkoro innych seniorów organizatorzy wraz z paczkami rozwieźli busami do domów.

 

 

Pozostało jeszcze 55% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące wycofania zgody znajdziesz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aleksandra Tyczynska

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.nto.pl

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Pro Media Sp. z o.o.