Świętokrzyska turystyka 2020. Problemy, trendy i wyzwania

Czytaj dalej
Materiał informacyjny

Świętokrzyska turystyka 2020. Problemy, trendy i wyzwania

Materiał informacyjny

Jak nowe zachowania turystów wpłyną na świętokrzyską turystykę? Jakie są plany, o czym w obecnym kryzysie myślą przedsiębiorcy turystyczni i jakie podejmują działania, jakiego wsparcia oczekują? Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego (ROTWŚ) słucha i zbiera głosy świętokrzyskiej branży turystycznej. Wniosek jest jeden.

Jedynym rozwiązaniem w obecnym momencie jest kampania, która obejmie spójne działania za minimum 3 mln zł (m.in. TV, Internet, wydawnictwa, ambient) – mówi Marcin Piętak, prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego. – ROTWŚ ma gotowy pomysł na taką kampanię, ale do tego są potrzebne środki finansowe – podwyższona składka członkowska – tu liczymy na Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego. Skuteczność takiej kampanii wymaga wysokich środków finansowych i współpracy branży – dodaje.

Głównym celem kampanii będzie pokazanie regionu świętokrzyskiego jako miejsca bezpiecznego, w którym zdrowie i siłę czerpie się z natury. W takim klimacie będziemy promować turystykę aktywną, biznesową, prozdrowotną i kulturową – mówi Małgorzata Wilk-Grzywna, dyrektor biura Zarządu ROTWŚ.

Świętokrzyskie – nowe trendy w zwiedzaniu

Naturalnie, kameralnie i w plenerze. Tak chcą zwiedzać atrakcje turyści przyjeżdżający do naszego regionu z całej Polski. Część z nich korzysta z bonu turystycznego realizowanego w niemal 200 obiektach, których baza znajduje się na oficjalnym profilu turystycznym województwa świętokrzyskiego www.swietokrzyskie.travel.

Zmiana trendu – dużo mniejsze zainteresowanie atrakcjami pod dachem na rzecz atrakcji plenerowych, turystyki aktywnej – zwłaszcza pieszej i rowerowej; bardzo duże zainteresowanie szlakiem Green Velo. Szczególnie w miesiącach wakacyjnych, które pod względem liczebności turystów nie odbiegały od zeszłego roku – mówi Magda Osełka, kierownik Regionalnego Centrum Informacji Turystycznej w Kielcach.

Pomimo szczególnego wzrostu turystów w wakacje, świętokrzyskie atrakcje liczą straty. Liczba turystów spadła nawet o 50-60% w stosunku do 2019 roku. Zmniejszyła się liczba grup szkolnych i wycieczkowych – odnotowywano większą ilość turystów indywidualnych oraz rodzin z dziećmi. Zwiedzanie w kameralnym gronie przyjaciół czy w gronie rodziny to pierwsza bardzo widoczna zmiana w zachowaniu turystów. Najchętniej odwiedzano atrakcje w plenerze. W Krzyżtoporze w miesiącach wakacyjnych w 2020 roku odnotowano większą ilość turystów niż w lipcu i sierpniu w roku ubiegłym. Obiekty Geoparku Kielce (Kadzielnia, Ogród Botaniczny, Wietrznia) zanotowały łącznie poniżej 40% spadku liczby turystów (brak grup w Centrum Geoedukacji), ale monitoring turystów na Kadzielni wykazał większą liczbę spacerowiczów. Po odmrożeniu atrakcje musiały zrezygnować z niektórych usług przyciągających klienta lub je zmodyfikować. Muzeum Wsi Kieleckiej – Park w Tokarni odwołało większość wydarzeń plenerowych, które gromadziły tysiące odwiedzających. Ponad 2500 osób skorzystało z autokaru turystycznego z Kiec na Święty Krzyż. Część z nich przemierzała Świętokrzyski Park Narodowy, ponieważ dzięki przystankom na trasie, turyści mogli przejść fragmentem czerwonego szlaku ze Świętej Katarzyny na Święty Krzyż.

Sandomierz – eko i eno

W regionie nie ma chyba drugiej miejscowości, która byłaby aż do tego stopnia nastawiona na turystykę. Sandomierz… Na każdej uliczce na starówce restauracja, sklepiki z pamiątkami, reklamy noclegów. W weekendy lipca i sierpnia trudno było znaleźć wolny pokój. Oferta Sandomierza to biznes nakierowany na przyjezdnych. Ale w tym roku miasto również znalazło się w kryzysie w związku z pandemią. Sandomierza nie odwiedzały wycieczki. Sezon był wyjątkowo krótki.

Jaki cel wyznaczył sobie Sandomierz w świecie po pandemii? Cel to jeszcze intensywniejsza promocja Sandomierza jako miejsca eko. Dobre, naturalne produkty, wypoczynek na łonie przyrody, a do tego lampka najprzedniejszego wina z sandomierskich winnic. Pamiętajmy, że świętokrzyska enoturystyka rozpoczęła się w Sandomierzu, a jej zwieńczeniem jest coroczne Święto Młodego Wina.

Co jeszcze w planach? Pomysł na Muzeum sztuki Współczesnej w Sandomierzu, ale i podkreślenie roli Sandomierza jako Stolicy Krzemienia Pasiastego z główną imprezą tematyczną Festiwalem Optymizmu – przestrzeń dla krzemienia pasiastego. Cykl wydarzeń od kwietnia do października z konkursem biżuterii.

Jak mówi Katarzyna Batko, dyrektor Lokalnej Organizacji Turystycznej „Partnerstwo Ziemi Sandomierskiej”, Sandomierz ma koncepcję na rozwój, ale warunkiem powodzenia jest kampania wizerunkowa województwa świętokrzyskiego, dzięki której wzrośnie rozpoznawalność regionu. Dzięki silnemu wizerunkowi i województwa również Sandomierz jest wstanie zaistnieć jako subregion.

Działa już platforma sprzedaży usług turystycznych z oferty Sandomierza oraz trwają prace nad strategią marki Sandomierza. Liczymy jednak na kampanię wizerunkową województwa świętokrzyskiego, dzięki której rozpoznawalność naszego regionu wzrośnie – dodaje.

Na zdrowie – Busko-Zdrój!

Nadszarpnięte siły fizyczne i psychiczne regenerują nowoczesne uzdrowiska w Busku-Zdroju, które zaspokoją wymagania najbardziej wybrednych gości. Buskie sanatoria znają się na mocy złotej siarki, która wpływa dobroczynnie na problemy zmęczonych i wymagających odnowy organizmów.

W takim mieście jak Busko-Zdrój interakcja i kontakt człowiekiem jest na pierwszym miejscu, dlatego ograniczenia wynikające z pandemii pokrzyżowała plany kuracjuszy i uzdrowisk.

- Wprowadzenie czerwonej strefy w całej Polsce zmusiło wszystkie sanatoria i uzdrowiska do zawieszenia swojej działalności. Z zabiegów nie skorzystają ani pacjenci komercyjni, ani ci ze skierowaniem z NFZ. W uzdrowiskach pozostały te osoby, których turnusy rozpoczęły się przed 24 października. Ich pobyty odbywają się zgodnie z harmonogramem – mówi Michał Maroński. Zastępca burmistrza Miasta i Gminy Busko-Zdrój, członek zarządu Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego.

Busko-Zdrój nie ustaje jednak w kreacji oferty. Najbliższe trendy to turystyka prozdrowotna –– to znacznie więcej niż zabiegi i turnusy w sanatoriach. Turystyka prozdrowotna to także oferta SPA i Wellness. W ofercie turystyki prozdrowotnej niezwykle istotne jest także całe spektrum doświadczeń, które poprawiają nasze zdrowie i samopoczucie. Krótka wycieczka rowerowa, świeży sok z buskich jabłek podany do śniadania, kameralny koncert gwiazd.

Przypominamy, że w Busku trwają prace remontowe w Parku Zdrojowym – wizytówce uzdrowiska. A wiosną 2021 turyści i mieszkańcy skorzystają z tężni. Będzie to jedna z największych i najnowocześniejszych tężni solankowych w Polsce. Tworzą go dwa pierścienie wypełnione tarniną, dziedziniec i taras z widokiem na park zdrojowy.

Przyszłość biznesu – Targi Kielce

Trasa Warszawa – Kraków – jedna z arterii najczęściej wykorzystywana przez polskich i zagranicznych przedsiębiorców. Zjazd z obwodnicy wskazuje kierunek „Targi Kielce”. Kątem oka dostrzec można wieżę z tą samą neonowo podświetloną nazwą. Targi Kielce – drugi w Europie Środkowo-Wschodniej ośrodek wystawienniczo konferencyjny. To tu na dobre rozgościł się m.in. przemysł obronny. Czym jeszcze zaskakuje jeden z liderów przemysłu wystawienniczego jakim są Targi Kielce? Sale konferencyjne na szczycie 57-metrowej wieży, sala kongresowa na 850 osób z dwustronną, mobilną sceną, 19 sal konferencyjnych z pełnym wyposażeniem technicznym, własne zaplecze cateringowe. Budowa Centrum Kongresowego Targów Kielce powiększyła dotychczasową przestrzeń wystawienniczą o miejsce do organizacji wszelkiego rodzaju wydarzeń zaczynając od konferencji, kongresów, a na spotkaniach firmowych i szkoleniach kończąc.

Obecna sytuacja wstrzymała dotychczasowy rozwój biznesowy targów, które kreują rozwój branży biznesowej Kielc i okolic. Niemal pełne obłożenie hoteli w Kielcach i najbliższej okolicy podczas największych targów (m.in. MSPO, AGROTECH, AUTOSTRADA), wpływ na obroty gastronomii, transportu, obiektów usługowych w Kielcach.

Kieleckie hotele notują spadek obrotów nawet o 90 %. Kiedy słabnie taki siłacz jak Targi Kielce, hotele biznesowe od razu odczuwają straty – mówi Piotr Dwurnik, dyrektor Best Western Grand Hotel w Kielcach, dyrektor regionalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego oraz sekretarz zarządu ROTWŚ.

Jak dowiadujemy się od Andrzeja Mochonia, prezesa Targów Kielce, obiekt przygotowuje się do otwarcia szpitala dla chorych na covid. Szpital ma być gotowy na 20 listopada 2020 roku, do zagospodarowania są 4 hale: 2 hale dla chorych na covid, 1 hala tzw. strefa czysta na bazę diagnostyczną.

W tym trudnym czasie bez imprez wystawienniczych i konferencji, dookoła których skupiały się działania instytucji, targi wprowadziły usługi: TK Serwis – pomoc specjalistów z zakresu elektryki, hydrauliki, serwisu IT i pielęgnacji ogrodów, TK Design Studio – kompleksowe projektowanie wnętrz zarówno dla instytucji jak i odbiorców indywidualnych, TK Manufaktura ‒ tworzenie wygodnych mebli ogrodowych z palet, TK Grafika Reklamowa ‒ kompleksowa usługa projektów graficznych wraz ich produkcją.

Materiał informacyjny

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Pro Media Sp. z o.o.