Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

W miastach i powiatach mają nas wozić nietrujące i mniej trujące autobusy, na prąd i gaz

Czytaj dalej
Fot. Andrzej Wisniewski / Polskapresse
Edyta Hanszke

W miastach i powiatach mają nas wozić nietrujące i mniej trujące autobusy, na prąd i gaz

Edyta Hanszke

3,5 tys. nowych autobusów na paliwa alternatywne ma wyjechać na ulice polskich miast w perspektywie najbliższych 10 lat.

Obecnie w kraju eksploatowanych jest ok. 90 autobusów elektrycznych oraz ok. 350 autobusów na gaz CNG, a kolejne ok. 180 pojazdów z napędem alternatywnym zostało zamówionych - wynika z raportu „Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej”, przedstawionego podczas odbywającego się w miniony wtorek Polskiego Kongresu Paliw Alternatywnych.

Jego organizatorami było Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej (IGKM), a uczestniczyli w nim przedstawiciele administracji centralnej, samorządów, przedsiębiorstw i zakładów komunikacji miejskiej z całej Polski. Tematem wiodącym było dostosowanie się branży transportowej do wdrażania niskoemisyjnej komunikacji zbiorowej.

Pierwszy wniosek z kongresu jest taki, że Polska na tle Europy jest bardzo zaawansowana we wdrażaniu paliw alternatywnych w komunikacji miejskiej, a prawo wymuszające udział autobusów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych w transporcie publicznym będzie sprzyjało dalszemu rozwojowi tej dziedziny.

Zgodnie z ustawą 80 gmin i powiatów, liczących powyżej 50 tys. mieszkańców, musi rozwijać ekologiczny transport

Środowisko komunikacji miejskiej ucieszyła deklaracja przedstawicieli rządu o przeznaczeniu pieniędzy na przedsięwzięcia związane z zakupem i eksploatacją pojazdów z napędem alternatywnym w transporcie miejskim.

Konieczne jest natomiast dostosowanie prawa - zwrócono uwagę, że opracowywana właśnie ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nie jest skoordynowana z zapisami innych aktów prawnych, promujących nisko- i zeroemisyjność w transporcie miejskim.

Pojazdy napędzane gazem mają być nadal alternatywą dla stosunkowo drogich pojazdów na prąd i w tym kontekście branża pozytywnie oceniła zadeklarowane przez przedstawicieli rządu podjęcie dyskusji na temat obniżenia poziomu akcyzy na CNG.

Zwrócono też uwagę, że miasta inwestują w nowy, bardziej ekologiczny tabor, dzięki unijnym dotacjom. Jedynie najbogatsze stać na takie zakupy z własnych budżetów. Dlatego ważne jest , aby samorządy mogły nadal korzystać z takiego wsparcia, a pula przeznaczona na ten cel powinna rosnąć.

Wg założeń rządu w 2023 r. w kraju ma być produkowanych rocznie 1000 autobusów elektrycznych, a po polskich miastach ma wtedy jeździć 1500 autobusów elektrycznych (ok. 13 proc. całe go taboru w kraju).

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Nowej Trybuny Opolskiej.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Nowej Trybuny Opolskiej
  • codzienne e-wydanie Nowej Trybuny Opolskiej
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
Edyta Hanszke

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.nto.pl

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Pro Media Sp. z o.o.