Iwona Kłopocka-Marcjasz

Rośnie liczba miejsc na medycynie na polskich uczelniach. Uniwersytet Opolski przyjmie 160 osób

Rośnie liczba miejsc na medycynie na polskich uczelniach. Uniwersytet Opolski przyjmie 160 osób Fot. UO
Iwona Kłopocka-Marcjasz

160 studentów przyjmie na kierunek lekarski w tym roku Uniwersytet Opolski. 120 osób będzie studiować stacjonarnie. Z roku na rok rośnie w Polsce liczba studiujących medycynę. To konieczne wobec dramatycznego braku lekarzy.

Ministerstwo Zdrowia ogłosiło, że w tym roku na kierunek lekarski uczelnie mogą przyjąć 8309 studentów, to o 139 więcej niż przed rokiem. Na jednolitych studiach magisterskich stacjonarnych, prowadzonych w języku polskim są 5103 miejsca. Limity przyjęć na medycynę rosną od dekady, a od 2015 roku liczba miejsc dla studentów I roku wzrosła o 2 tysiące.

Dynamicznie rozwija się też opolski kierunek medyczny, jeden z najmłodszych w kraju. W 2017 roku na UO przyjęto 60 studentów stacjonarnych. Rok później Ministerstwo Zdrowia zwiększyło limit na UO do 80 miejsc, a w 2019 roku było ich już 120. Liczba miejsc na studiach niestacjonarnych nie zmienia się i wynosi 40.

Zwiększanie limitów przyjęć na kierunek lekarski ma na celu uzupełnienie wielkich niedoborów kadrowych wśród lekarzy w Polsce. Według danych OECD na Litwie na 1000 obywateli przypada statystycznie 4,3 lekarza, w Niemczech - 4,1, w Czechach jest to 3,7, na Słowacji - 3,5. Polska ze wskaźnikiem 2,4 lekarza na 1000 mieszkańców zajmuje ostatnie miejsce w Unii Europejskiej (a już w latach 80. byliśmy blisko poziomu 2,5).

Pozostało jeszcze 63% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Iwona Kłopocka-Marcjasz

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Pro Media Sp. z o.o.