Raźnym krokiem w wiosnę

Czytaj dalej
Fot. Porcja pozytywnej energii
Iwona Kłopocka-Marcjasz

Raźnym krokiem w wiosnę

Iwona Kłopocka-Marcjasz

Ciągłe zmęczenie, brak koncentracji - to może być przesilenie wiosenne.

Wraz nadejściem wiosny wielu z nas zamiast reagować przypływem sił witalnych, odczuwa zmęczenie i znużenie. Często występują też problemy z koncentracją, pogorszenie nastroju czy rozdrażnienie.

- To objawy charakterystyczne dla tzw. zespołu przesilenia wiosennego – tłumaczy Łukasz Sieńczewski, ekspert programu Porcja Pozytywnej Energii. – Jest to związane z gwałtowną zmianą pogody i zwiększoną podatnością na infekcje wirusowe, będące domeną okresu zimowo-wiosennego. Do tego długie zimowe miesiące skutkowały brakiem ruchu, ograniczoną ilością słońca oraz dietą uboższą w witaminy i minerały. Dlatego teraz naszemu organizmowi brakuje energii. Wystarczy jednak wdrożyć kilka prostych rozwiązań, aby móc czerpać radość z nadchodzącej wiosny.

Wystarczą trzy kroki, by przywitać wiosnę z energią.

Po pierwsze: sen to zdrowie. „Zarwane” noce nie sprzyjają dobremu samopoczuciu i zwiększają podatność naszego organizmu na wszelakie infekcje. Ilość snu niezbędna dla pełnej regeneracji organizmu jest kwestią indywidualną, jednak przespanie 8 godzin to absolutne minimum, żeby organizm miał szansę się zregenerować.

Po drugie: więcej ruchu. Systematycznie podejmowana aktywność fizyczna sprzyja poprawie wydolności organizmu, korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego (co jest kluczową kwestią w zapobieganiu infekcjom) oraz stymuluje proces wydzielania endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia.

Warto także pamiętać, że sport sprzyja utrzymaniu dobrej sylwetki, co ma szczególne znaczenie właśnie w okresie wiosenno-letnim, gdy „odsłaniamy” więcej ciała. Form aktywności jest mnóstwo. Można biegać, ćwiczyć jogę czy pilates, albo wybrać się na basen. Wiosna to także świetny czas, aby wsiąść na rower.

Po trzecie: zadbaj o zdrową dietę. To kluczowy aspekt dobrego zdrowia i samopoczucia. Po zimie należy zwiększyć w jadłospisie ilość warzyw i owoców. Należy dziennie jeść ich pięć porcji.

Warzywa i owoce powinny być obecne na naszych talerzach każdego dnia, gdyż organizm nie jest w stanie magazynować witamin i składników odżywczych. Warto też pamiętać o różnorodnych źródłach witamin i błonnika i postarać się, aby dieta nie była monotonna. Im więcej kolorów w każdym posiłku, tym lepiej.

Jest to najprostszy sposób zapobiegania niedoborom żywieniowym. Połączenie tych trzech elementów zapewni nam wystarczającą ilość energii i dobrego samopoczucia na wiosnę.

Iwona Kłopocka-Marcjasz

Moje zainteresowania zawodowe to: zdrowie, oświata, kultura, sprawy społeczne. Obserwuję działania instytucji ochrony zdrowia i zachodzące w nich zmiany systemowe. Piszę o osiągnięciach opolskiego środowiska medycznego, nowatorskich zabiegach, nowoczesnych technologiach i sprzęcie.
Na bieżąco śledzę też życie opolskich szkół. Piszę o wszelkich istotnych dla nauczycieli i uczniów sprawach, relacjonuję przebieg najważniejszych szkolnych wydarzeń. Redaguję dodatek "Twoja Kariera", poświęcony nowinkom w szkołach zawodowych. Interesuje mnie też życie akademickie, szczególnie Uniwersytetu Opolskiego (współtworzę dodatek "Akademicka").
Piszę także o wydarzeniach kulturalnych w regionie (szczególnie interesuje mnie teatr). Interesuje mnie także szeroko pojęta problematyka społeczna.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.nto.pl

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Pro Media Sp. z o.o.