Ponad 1100 zł. Tyle wydamy na święta [INFOGRAFIKA]

Czytaj dalej
Katarzyna Domagała-Szymonek

Ponad 1100 zł. Tyle wydamy na święta [INFOGRAFIKA]

Katarzyna Domagała-Szymonek

Przed nami ostatnie dni na zrobienie świątecznych zakupów. Gdzie wydamy najmniej? Sprawdziliśmy ceny w czternastu sieciach supermarketów i dyskontów z województwa śląskiego. Oto nasz raport cenowy.

Na pierwszym miejscu karp, mak, kawa, grzyby (ale nie pieczarki), dobra wędlina, 3 kilogramy pomarańczy, goździki, jajka, śledzie. Prezenty dla wnuków i dzieci. Tak zaczyna się świąteczna lista zakupów Grażyny Banasik, emerytki z Katowic. - Bez problemu powinnam zmieścić się w 1100 złotych. Już nie gotuję na święta jak głupia. Wszystko jest, ale na smak, aby dużo nie wyrzucać - mówi emerytka.

Według najnowszego raportu firmy Deloitte, na przygotowania do świąt Bożego Narodzenia w tym roku statystyczna polska rodzina wyda dokładnie 1121 zł. To prawie o 50 zł więcej niż rok temu. Wtedy było to 1065 zł. Prawie połowę z tej kwoty, bo aż 489 zł, przeznaczymy na zakup prezentów. 120 zł pójdzie na spotkania towarzyskie podczas świąt. Zaś najwięcej, bo aż 512 zł przeznaczymy na zakup świątecznych smakołyków. Dlatego, nim wybierzemy się na zakupy, warto sprawdzić, ile zapłacimy za niezbędne podczas świąt produkty w poszczególnych sklepach.

Portal dlahandlu.pl sprawdził ceny 50 produktów w popularnych w Śląskiem hipermarketach, dyskontach czy supermarketach. W ten sposób stworzył koszyk 50 produktów, po które chętnie sięgamy. Podzielił je na grupy towarów: pieczywo, używki, alkohol, słodycze, produkty tłuszczowe, nabiał, napoje, produkty sypkie, mięso, wędliny, ryby, owoce, warzywa, dodatki oraz chemia domowa i kosmetyki. W badaniu chodziło o to, aby porównać identyczne produkty pod względem składu (np. kiełbasa podwawelska ma mieć zawartość co najmniej 80 proc. mięsa) czy wagi. Na liście stworzonej przez dlahandlu.pl większość stanowią markowe produkty, które posiadają tańsze odpowiedniki marek własnych poszczególnych sklepów.

Poniżej z obszernej listy dlahandlu.pl wybraliśmy 12 produktów i sprawdziliśmy ile za nie zapłacimy w 14 różnych sklepach (Auchan, Kaufland, Carrefour, Lidl, Tesco, Biedronka, Lewiatan, Netto, E.Leclerc, Inter Marche, Polo Market, Piotr i Paweł, Stokrotka oraz Aldi). Okazuje się, że koszt zakupów tych samych produktów w różnych sklepach waha się od 70,94 zł w Auchan do 94,45 zł w sieci sklepów Lewiatan. To aż 23,51 zł, które mogą zostać w naszym portfelu lub które będziemy mogli wydać na inne przyjemności. Największe różnice w cenach widać w przypadku mięsa, wędlin oraz ryb.

- Nieraz można zaoszczędzić jeszcze więcej. Wie pani, kiedy najlepiej robić zakupy? W Wigilię rano. Ludzi mało, kolejek do kas prawie nie ma, a sklepy chcą jak najwięcej wyprzedać przed dwudniową przerwą, więc ceny spadają. Także prezentów. Jak ktoś mieszka blisko marketu, to polecam się wybrać - zdradza pani Grażyna.

Jednak z raportu Deloitte wynika, że coraz większą popularnością cieszą się wśród nas zakupy przez internet. Prezenty w ten sposób kupuje już 37 proc. z nas. To drugi wynik wśród dziewięciu sprawdzonych przez Deloitte krajów (Niemcy, Polska, Włochy, Grecja, Portugalia, Hiszpania, Dania, Belgia i Rosja). Tylko w Niemczech w ten sposób robi zakupy więcej osób - 48 proc. Analitycy zwracają też uwagę, że Polacy na tle większości badanych krajów są bardziej skłonni do przechodzenia do online ze sklepów stacjonarnych.

Jeśli mamy już wybrać się do tradycyjnych sklepów, to coraz chętniej stawiamy na dyskonty (np. Biedronka czy Lidl). W porównaniu do ubiegłego roku przyciągnęły na zakupy spożywcze o 11 proc. więcej klientów niż rok temu. Jak podkreślają autorzy raportu, Polska jest ewenementem w Europie pod względem popularności tego kanału. Na drugim miejscu znalazły się hipermarkety (np. Tesco czy Auchan). Na trzecim tradycyjne sklepy (np. osiedlowe cukiernie czy sklepy mięsne).

Co ciekawe, Polska jest jedynym krajem spośród przebadanych przez Deloitte, w którym wydatki na prezenty będą wyższe niż przed rokiem. Czyżby to efekt programu 500 plus?

Ceny
Create column charts
Katarzyna Domagała-Szymonek

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Pro Media Sp. z o.o.