Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Dorota Kowalska

Mariusz Cieślik: Bareja? Bardzo uczciwy i normalny facet

Mariusz Cieślik: Bareja? Bardzo uczciwy i normalny facet Fot. Materiały prasowe
Dorota Kowalska

Bareja, jak na standardy środowiska artystycznego, był zupełnie nienormalny. Miał jedną żonę przez całe życie, normalną rodzinę, starał się codziennie być w domu, jeśli to tylko było możliwe. Gotował obiady. Prowadził życie osiadłego mieszczucha - mówi Mariusz Cieślik.

Od kilku miesięcy prowadzisz w radiowej Trójce satyryczny program „Trzy po trzy”. Codziennie Twoim gościem jest inny satyryk, więc można chyba powiedzieć, że w tej dziedzinie jesteś na bieżąco. Uważasz, że Polacy mają poczucie humoru?
Oczywiście, że mają. I to ogromne. Naturalnym ujściem poczucia humoru Polaków jest internet. I mamy tam pełną paletę form, które chyba należałoby nazwać artystycznymi.

Jakich?
Pierwsza to są memy. Czasami są tak trafne, że zastępują i bieżący komentarz, i polityczny skecz. Nie mówię tylko o popularnych obrazkach z Aleksandrem Kwaśniewskim, znanym z pociągu do mocniejszych trunków. Ale i tu widać, jak trafne i dowcipne są komentarze anonimowych internautów do zdjęć Kwaśniewskiego, np. „Wódki i pacierza nie odmawiam” albo „Z Dudą? To najwyżej malinowego Reddsa”. Ale przecież ledwie dzień po wielkim zwycięstwie siatkarzy, które wbiło nas w narodową dumę, pojawił się mem ze smutnym Robertem Lewandowskim, z podpisem „Zawsze marzyłem o tym, żeby zostać siatkarzem”. I tak, tym jednym zdaniem, trafnie podsumowano oba mundiale: futbolowy i siatkarski. A komentarz do billboardów Platformy atakujących partię rządzącą? „PiS wziął miliony” napisali PR-owcy opozycji, a zwolennicy partii Jarosława Kaczyńskiego natychmiast dodali „PiS wziął miliony i rozdał je dzieciom”. A mój ulubiony Nowoczesny Maoizm to właśnie hasło „PiS wziął miliony i rozdał je dzieciom” zilustrował zdjęciem Bartłomieja Misiewicza. Refleks i dowcip ludzi aktywnych w mediach społecznościowych jest naprawdę imponujący. Zresztą to stamtąd wzięły się takie fenomeny jak satyryczna rubryka „Młodzi wykształceni i z wielkich ośrodków”, która trafiła na łamy „Do Rzeczy”, czy „Andrzej rysuje”, który dziś jest ozdobą „Gazety Wyborczej”. Kolejna sprawa, która dotyczy raczej młodej publiczności, to są skecze youtuberów. Tutaj chyba najbardziej spektakularnym fenomenem jest grupa Abstrachuje - oni mają dzisiaj kilka kanałów, z milionami subskrybentów. Tworzą na bieżąco obyczajowe skecze skierowane do nastolatków i studentów. Są niesłychanie popularni. Teraz jeden z nich, Marcin Masny, prowadzi nawet program w Polsacie.

Można z YouTube’a wyżyć?
Abstrachuje z całą pewnością z tego żyją. Niedawno widziałem informację, że mieli w ubiegłym roku prawie 3 miliony przychodu. To dlatego że pracują dla różnych komercyjnych podmiotów w kampaniach internetowych. Kolejnym takim fenomenem jest Sylwester Wardęga, który zrobił światową karierę, bo jego film „Mutant Giant Spider Dog”, z psem przebranym za wielkiego pająka, osiągnął 175 milionów wyświetleń. Rozumiem, dlaczego. Obraz człowieka z przerażenia uciekającego przez psem przebierańcem mnie też rozśmieszył.

A nie masz takiego wrażenia, że Polacy potrafią się śmiać z innych, ale nie potrafią z siebie?
Polacy potrafią się śmiać z innych Polaków, śmianie się z siebie przychodzi im z pewnym trudem. Podziały światopoglądowe i straszliwa wojna polityczna, która trwa od dekady, mają też wpływ na satyrę. Mam wrażenie, że niektórzy politycy, niektóre instytucje czy zjawiska są łatwym celem dowcipów dla ludzi, którzy uważają się za elitę. Kościół, PiS, Jarosław Kaczyński, TVP pod rządami Jacka Kurskiego to taki żelazny repertuar żartów dla ludzi z aspiracjami, których zwolennicy PiS nazywają lemingami. Wiele z tych dowcipów jest trafnych, ale są takie, które mają za cel zaprezentowanie swojej wyższości, a to bardzo mi się nie podoba. Ale obok tego istnieje humor, powiedziałbym, ludowy - i on dotyczy wszystkiego. Najbardziej tego, z czego ludzie zawsze i wszędzie śmieją się najchętniej, czyli tematów tabu: wulgaryzmów, seksu i wydalania.

Czego? Wydalania?

Pozostało jeszcze 80% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące wycofania zgody znajdziesz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Dorota Kowalska

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.nto.pl

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Pro Media Sp. z o.o.