Tomasz Szymczyk

Dzięki piętrusom podróż koleją stała się atrakcją. Przyjechały do nas z NRD

Zestawiony z wagonów piętrowych pociąg na dworcu w Katowicach w marcu 1989 roku Fot. Jacek Tomeczek/arc Zestawiony z wagonów piętrowych pociąg na dworcu w Katowicach w marcu 1989 roku
Tomasz Szymczyk

To była frajda. Najpierw pobudka rano, potem dojście czy dojazd na dworzec i podróż w Beskidy koniecznie na górnym piętrze wagonu piętrowego przy oknie otwieranym na korbkę. Dzisiejsza młodzież już tego nie doświadczy. Pierwsze wagony piętrowe z NRD trafiły do Polski w 1959 roku, ostatni - w 1977 roku. Pierwszym miejscem ich przeznaczenia były Śląsk i Zagłębie.

Jazda piętrowymi wagonami z Katowic do Wisły czy Zwardonia dla pokolenia dzisiejszych 30- i 40- czy 50-latków była jedną z największych atrakcji dziecięcych podróży w Beskidy. W czasach, kiedy indywidualna motoryzacja nie była jeszcze tak rozwinięta jak dzisiaj, a na torach w centralnej części Śląska i w Zagłębiu dominowały już jednostki elektryczne, wagony piętrowe na liniach górskich wydawały się niecodzienną atrakcją.

Pozostało jeszcze 87% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Tomasz Szymczyk

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.nto.pl

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Pro Media Sp. z o.o.