Bez starych autobusów MZK w Opolu sobie teraz nie poradzi

Czytaj dalej
Fot. Arti
Artur Janowski

Bez starych autobusów MZK w Opolu sobie teraz nie poradzi

Artur Janowski

Miejski Zakład Komunikacji kupił kilkunastoletnie pojazdy. Nadal brakuje nowych, a od stycznia przewoźnik obsługuje powiększone Opole.

Stolica regionu powiększyła swój obszar o 1/3, a to z kolei wymusiło wydłużenie kursów MZK, powstały też całkiem nowe linie.
W sierpniu pisaliśmy, że do spółki trafiły trzy używane autobusy MAN, które niestety nie posiadają klimatyzacji dla pasażerów.

Teraz w bazie miejskiego przewoźnika pojawiły się trzy kolejne autobusy, wyprodukowane w 2001 roku. To 15 metrowe pojazdy dłuższe od tradycyjnych, ale krótsze od przegubowców. Jeden już zaczął kursy na linii nr 15.

- Kupowanie 16-letnich autobusów to krok rozpaczliwy, ale w obecnej sytuacji MZK to jedyna słuszna decyzja - ocenia osoba, która dobrze zna sytuację w spółce. - Zdarza się, że z regularnych kursów wyłączonych jest nawet kilkanaście pojazdów, które albo mają jakąś awarię, albo przechodzą przegląd techniczny. Przed powiększeniem miasta to nie było dużym problemem, bo MZK miało 90 autobusów i mniej kursów. Obecnie pojazdy są mocniej eksploatowane i te najstarsze lub też w złym stanie technicznym zaczynają się sypać.

Tadeusz Stadnicki, prezes MZK, podkreśla, że zakupione właśnie wozy są w dobrym stanie technicznym i wciąż mają niewielkie przebiegi.

- Będą zastępować wysłużone Jelcze 120MM/2 – zdradza prezes Stadnicki. - Pierwotnie zakładaliśmy, że nasze Jelcze wytrzymają do czasu pierwszej dostawy nowych autobusów w ramach unijnego projektu „Czysta komunikacja publiczna”, ale jednak zużycie tych pojazdów jest już bardzo duże. Pozyskane 15-tki są nieporównywalnie tańsze niż odbudowa Jelczy, co więcej MAN-y dają nam lepsze warunki ich obsługi technicznej.

Każdy z kupionych autobusów kosztował spółkę zaledwie 8.780 zł netto.
- I to wyjaśnia, dlaczego zdecydowaliśmy się na ich kupno, a nie np. droższą dzierżawę – mówi Stadnicki.

Szefostwo MZK zakłada, że to ostatnie używane autobusy, jakie trafiły do spółki. Już I kwartale 2018 roku u przewoźnika pojawi się 28 nowych autobusów, a potem kolejne 23. W 2019 r. flotę MZK zasili jeszcze 10 nowoczesnych autobusów MAN.

Artur Janowski

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Pro Media Sp. z o.o.