Apator rośnie w siłę

Czytaj dalej
Fot. Grzegorz Olkowski / Polska Press
Grzegorz Kończewski

Apator rośnie w siłę

Grzegorz Kończewski

Wzrost przychodów i zysku netto oraz dynamicznie rozwijający się eksport - Apator pochwalił się wynikami osiągniętymi w pierwszym półroczu 2017 r.

- Generalnie jest dobrze. W porównaniu z pierwszym półroczem 2016 roku nasz przychód ze sprzedaży (460 mln zł) wzrósł o 9,6 proc., a zysk netto oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych (34 mln) o 22,1 proc. - mówi Jolanta Dombrowska, dyrektor Biura Zarządzania i Relacji Inwestorskich w Apatorze. - Te wyniki są zgodne z oczekiwaniami, mamy nadzieję, że drugie półrocze będzie dla naszej grupy jeszcze lepsze.

Popyt na wodomierze

Wzrost przychodów ze sprzedaży grupa Apator zawdzięcza - tradycyjnie już - przede wszystkim bardzo dobrym wynikom segmentu pomiarowego (słabiej wypada segment automatyzacji pracy sieci). Wodomierze (ich sprzedaż w pierwszym półroczu 2017 roku wzrosła o 29 proc. w porównaniu z sześcioma pierwszymi miesiącami 2016 r.), gazomierze (wzrost o 21 proc.), podzielniki ciepła i liczniki energii elektrycznej z logo toruńskiej grupy cieszą się na rynku dużym wzięciem. Jak podkreśla Jolanta Dombrowska, to właśnie segment pomiarowy jest obecnie tym wiodącym, jeśli chodzi o udział w przychodach i zysku, i - co bardzo ważne - dynamicznie się rozwija.

Przykładowo, w przypadku branży opomiarowania wody i ciepła w Polsce, sytuacja jest dla grupy Apator bardzo korzystna - pojawia się coraz większe zapotrzebowanie szczególnie na wodomierze mieszkaniowe i domowe. Obecnie ok. 40 proc. instalowanych nowych wodomierzy to urządzenia inteligentne (będące również w ofercie grupy Apator), wyposażone w moduł komunikacyjny do zdalnego odczytu.

Jeśli zaś chodzi o liczniki energii elektrycznej, to na rynku krajowym grupa Apator dostarcza przede wszystkim liczniki w technologii statycznej, która cały czas odgrywa u nas dominującą rolę. Oferta Apatora obejmuje jednak również liczniki inteligentne i systemy zdalnego odczytu, które spółka dostarczyła już w ramach projektu Smart City Wrocław i kontraktu realizowanego dla PKP Energetyka.

- Ogromnie cieszy nas też dynamiczny wzrost sprzedaży zagranicznej - dodaje Jolanta Dombrowska. - W pierwszym półroczu tego roku w łącznych przychodach grupy osiągnęła ona rekordowy poziom prawie 60 proc. To potwierdza, że jesteśmy firmą eksportową, działającą na rynkach międzynarodowych. Taka dywersyfikacja zwiększa bezpieczeństwo biznesu grupy Apator.

Mimo że (ze względu na sytuację polityczną) sprzedaż produktów z logo Apatora w Rosji jest znacznie mniejsza niż jeszcze kilka lat temu, nie ma wątpliwości, że eksport stał się specjalnością toruńskiej grupy. Zatem spadek sprzedaży np. wodomierzy do Rosji rekompensowany jest sprzedażą na innych, bardziej stabilnych rynkach Europy Zachodniej. Tam zapotrzebowanie na usługi związane z opomiarowaniem wody wyraźnie rośnie, jednocześnie poszukiwane są coraz bardziej dokładne metody pomiaru, co dobrze rokuje wodomierzom ultradźwiękowym, włączonym do sprzedaży przez grupę Apator całkiem niedawno, bo pod koniec pierwszego półrocza 2017 roku. Warto dodać, że w kwietniu Apatorowi udało się zrealizować bardzo dobry kontrakt (o wartości 14 mln zł) na dostawę wodomierzy do… Etiopii.

Prognoza wciąż aktualna

Gdzie jeszcze spotkać można produkty Apatora? Liczniki energii elektrycznej eksportowane są m.in. do Belgii, Austrii i Maroka, choć są to liczniki w technologii indukcyjnej. Głównym rynkiem zbytu gazomierzy są kraje Unii Europejskiej, w których widać postępujące przejście do inteligentnego opomiarowania gazu ze zdalnym odczytem włącznie. Pierwszym krajem w Europie, w którym wymuszono zastąpienie gazomierzy tradycyjnych inteligentnymi, była Holandia, później takie regulacje wprowadzono również we Francji, Wielkiej Brytanii i Włoszech - obecnie są to największe rynki gazomierzy w Europie.

Wiele zatem wskazuje na to, że wyniki Apatora w drugim półroczu - wiązać to należy również z sezonowością sprzedaży - rzeczywiście będą jeszcze lepsze. Zarząd spółki nie zmienił zatem prognozy finansowej na 2017 rok, która zakłada osiągnięcie przychodu na poziomie 900-950 mln zł, a zysku netto 75-80 mln zł. W roku 2016 przychody zamknęły się kwotą 867 mln, a zysk - 62 mln zł.

Grzegorz Kończewski

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Pro Media Sp. z o.o.