Agencja Badań Medycznych pomoże w szukaniu nowych leków i technologii

Czytaj dalej
Fot. Wojciech Matusik / Polskapresse
Iwona Krzywda

Agencja Badań Medycznych pomoże w szukaniu nowych leków i technologii

Iwona Krzywda

Rząd chce stworzyć nową instytucję odpowiedzialną za rozwój badań medycznych.

Agencja Badań Medycznych (ABM) to pomysł resortu zdrowia. Ustawa w sprawie jej utworzenia została już przyjęta przez Komitet Stały Rady Ministrów i w najbliższych tygodniach trafi pod obrady rządu. Nowa instytucja ma odpowiadać za wspieranie badań z zakresu medycyny i nauk o zdrowiu. Resort zdrowia liczy, że ich finansowanie będzie szansą dla pacjentów cierpiących na choroby rzadkie, schorzenia kardiologiczne czy nowotwory, którym do tej pory lekarze nie byli w stanie zaoferować skutecznego leczenia.

Do zadań ABM ma należeć m.in. rozdawanie grantów placówkom – np. uniwersytetom – na prowadzenie niekomercyjnych badań klinicznych nad nowymi lekami i terapiami. W Polsce prace naukowców nienastawionych na zysk stanowią bowiem tylko 2 proc. wszystkich rejestrowanych projektów medycznych. W Austrii w szkołach wyższych czy instytutach naukowych toczy się co trzecie badanie, w Finlandii co drugie.

Czytaj więcej:

  • Za co będzie odpowiadać nowa instytucja?
  • Polscy pacjenci potrzebują niesponsorowanych badań klinicznych.
Pozostało jeszcze 60% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Iwona Krzywda

Do redakcji Dziennika Polskiego dołączyłam w sierpniu 2015 r. Zajmuję się głównie ogólnopolskimi i lokalnymi tematami związanymi z systemem ochrony zdrowia oraz szkolnictwem wyższym.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.nto.pl

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Pro Media Sp. z o.o.