500 plus zachęca do podjęcia pracy? Badanie swoje, życie swoje

Czytaj dalej
Fot. 123rf
Jolanta Zielazna

500 plus zachęca do podjęcia pracy? Badanie swoje, życie swoje

Jolanta Zielazna

500 plus zachęca czy zniechęca do pracy? Minister pracy konsekwentnie broni programu i zapewnia, że nie jest on demotywujący dla matek wychowujących małe dzieci.

Minister pracy Elżbieta Rafalska konsekwentnie broni programu 500 zł na dziecko. Zapewnia, że nie powiększa on bezrobocia wśród kobiet, wychowujących dzieci. Przeciwnie.

Powołuje się na ostatnie badania BAEL (Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności), w których dodano moduł dotyczący wpływu 500 plus na aktywność na rynku pracy. Z odpowiedzi pytanych wynika, że program nie tylko nie zniechęcił, ale wręcz zachęcił do podjęcia pracy.
Stoi to w sprzeczności z innymi danymi, dotyczącymi aktywności zawodowej kobiet.

Z danych GUS wynika, że w końcu III kwartału 2018 udział kobiet w ogólnej liczbie bezrobotnych wyniósł 57,1 proc. i był o 1 punkt wyższy niż w III kwartale 2017.

Więcej pracę podjęło niż rzuciło

BAEL to ważne badanie dotyczące bezrobocia, bo obejmuje nie tylko zarejestrowanych bezrobotnych, jest więc o wiele szersze.
W II kwartale 2018 przeprowadzono badanie modułowe „Praca o obowiązki rodzinne”. Na razie opublikowano wstępne wyniki. Opiekujących się dziećmi ankieterzy pytali o korzystanie ze żłobków i przedszkoli oraz o to, czy w związku z tym, że dostają 500 plus podjęli działania, które mają zmienić ich sytuację na rynku pracy. Dotyczy to całego czasu otrzymywania wsparcia.

Jak się połapać w tej sprzeczności? Czytaj w dalszej części artykułu.

Pozostało jeszcze 71% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Jolanta Zielazna

Pro Media Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Pro Media Sp. z o.o.